Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Niedziela, 23 czerwca 2024
Imieniny: Wanda, Józef, Albin
pochmurno
12°C

16.11 Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu

Ocena 0/5

Rzuć palenie

Polacy robią dym - co czwarty Polak wciąż uzależniony od nikotyny. Jak rzucać palenie?

​" 
16 listopada obchodzimy Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu. Co roku oglądamy niepokojące grafiki przepalonych płuc, straszące nas przed chorobami spowodowanymi nałogowym paleniem. Szokującą statystyką jest jednak to, że regularne palenie tytoniu wciąż raportuje 23% dorosłych Polaków, czyli około 8 mln! Dodatkowo, wynik ten ma rosnącą tendencję względem poprzednich lat.

Okazuje się, że Polacy chcą rzucać palenie, tylko nie do końca wiedzą jak. W Stanach Zjednoczonych dla porównania, z 20,9% dorosłych palaczy w 2005 roku, w 2021 roku było ich już tylko 11,5% – to aż 9,4% obywateli USA mniej! To znak, że porzucenie tego szkodliwego nałogu jest możliwe, stanowi jednak ono spore wyzwanie. Dlaczego?

“Palenie to połączenie uzależnienia psychicznego z wystawianiem się na działanie uzależniającej substancji – nikotyny. To substancja psychoaktywna, która wpływa na funkcjonowanie mózgu, pobudzenie i ożywienie, wzrost ciśnienia tętniczego, co jest związane z wyrzutem dopaminy.” wypowiada się Jagoda Turowska, psycholog Wszyscy wiemy już, jakie są skutki nałogowego palenia.

Może warto skupić się na czynnikach motywujących? Oto co dzieje się z naszym organizmem, kiedy rzucamy palenie:

Pomóżmy Polakom rzucić palenie - porady ekspertów:

1. Ustal - co nie zadziałało w przeszłości Czy zdarzyło Ci się "rzucić" tak skutecznie, że po paru dniach ponownie znalazłeś się w szponach nikotynowego demona? Zastanów się, co poszło nie tak. Być może działałeś zbyt szybko i radykalnie? Przejście z wagonu pełnego papierosów dziennie do zastąpienia go gumą do żucia nie jest rozwiązaniem dla każdego. Zmiana nawyku może być trudna. Czy jesteś takim palaczem, który pali tylko w towarzystwie, a sięganie po papierosa to tylko stara rutyna? A może każda poranna kawa jest niedokończona bez papierosa na deser? Zastanów się, kiedy i dlaczego palisz. Gdy zdajesz sobie sprawę z istnienia nawyku, łatwiej jest podjąć próbę jego zmiany. Stworzenie dziennika, w którym będziesz zapisywać swoje refleksje może ,być dobrym pomysłem, zauważaj kiedy, ile i dlaczego palisz, co Ci to przynosi, kiedy odczuwasz największą potrzebę. To już pierwszy krok w kierunku ostatecznego porzucenia nałogu."

2. Zaplanuj Dzień “0” Nie musisz teraz przyrzekać sobie, że nigdy więcej nie zapalisz. Możesz zamiast tego poświęcić więcej czasu na świadome doświadczanie palenia. Rozumiejąc swoje nawyki, łatwiej będzie Ci wyznaczyć 'ten dzień', kiedy w końcu zdecydujesz się ograniczyć lub całkiem rzucić palenie. Kluczowe jest, aby zwłaszcza pierwszy tydzień po 'Dniu Zero' nie był pełen sytuacji, które według Ciebie sprzyjają paleniu – czy to nuda, rutyna związana z pracą, czy impreza. Jeśli nie możesz ich uniknąć, sama świadomość takich sytuacji – ah, tutaj normalnie bym zapalił – okaże się pomocna."

3. Wybierz swoją metodę rzucania palenia Decyzja o rzuceniu palenia jest wysoce indywidualna i może obejmować różnorodne metody, takie jak:

● stopniowe ograniczanie ilości wypalanych papierosów

● konsultacje psychologiczne,

● grupy wsparcia,

● nikotynową terapię zastępczą (NTZ)

● nagradzanie się za każdy tydzień lub miesiąc bez papierosa (na przykład, kupno prezentu dla siebie za zaoszczędzone pieniądze, które normalnie wydałbyś na papierosy),

 ● korzystanie z naturalnych technik radzenia sobie z napięciem i stresem (np. trening autogenny wg Schultza, metoda relaksacji Jacobsona, joga, medytacja). Nikotynowa terapia zastępcza jest bardzo popularną i dobrze znaną farmakologiczną metodą leczenia uzależnienia od nikotyny. NTZ polega na dostarczaniu do organizmu terapeutycznych dawek nikotyny, które są znacznie niższe niż te zawarte w papierosach, ale bez towarzyszących smoły, tlenku węgla i innych szkodliwych substancji.

 ● poszukiwanie nowych zainteresowań i hobby, aby uniknąć poczucia nudy, 4. Nie poddawaj się! “Zachowaj cierpliwość wobec siebie i nie zrażaj się do podejmowania prób wyjścia z nałogu. Nie daj sobie wmówić, że to kwestia mitycznej silnej woli. Część osób może rzucić palenie z dnia na dzień, pozostałe jednak potrzebują kilku prób, zanim ostatecznie pokonają uzależnienie.” radzi Mateusz Nesterok, Psycholog zdrowia i rehabilitacji Gdzie szukać pomocy? Chcesz rzucić palenie i potrzebujesz wsparcia? Skorzystaj z pomocy, poradników i telefonicznej porady stworzonej dla palaczy.

 ● Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym (TPPP) 801 108 108, poniedziałek – piątek: 09:00 -21:00, sobota: 09:00-15:00.

● Lokalne Poradnie Antynikotynowe, Poradnie Rzucania Palenia w Twojej okolicy, najczęściej przy placówkach medycznych, prywatne lub NFZ.

 ● Serwis Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia

● Informator o bezpłatnych badaniach dla palaczy

● Poradnik Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej o odżywianiu i aktywności fizycznej w trakcie oraz po rzuceniu palenia

​"

Źródło info i grafiki:  powiat.szczecinek.pl/aktualnosci/5621-swiatowy-dzien-rzucania-palenia-tytoniu.html

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Dodaj komentarz

Spodobała Ci się informacja? Zostaw nam swoją opinię
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!
Twoja ocena
Ocena (0/5)

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.